Co je to Start Stop OFF – vypnutí Start-Stop systému?
Systém automatického vypínání motoru na křižovatkách či při stání v kolonách je jedním z nových bizarních prvků dnešních aut. Stručně řečeno se jedná o systém, který bez vašeho přičinění vypne motor ve chvíli, kdy jeho běh není zapotřebí a znovu jej uvede do chodu při potřebě se rozjet.
Vozy se start-stop systémem navíc obvykle disponují silnějším startérem (aby starty byly rychlejší) a akumulátorem s větší kapacitou. U některých značek aut systém funguje správně, u některých je však pomalý a zdržuje při opětovných rozjezdech, u jiných zase vypíná motor i když není zahřátý.
Start-stop systém není vhodný pro každý styl jízdy. Výrobci automobilů pro evropský trh však nedávají zákazníkům možnost rozhodnout se, zda tento systém ve svém vozidle chtějí. V budoucnu bude standardním vybavením všech automobilů. Přesto za něj bez výjimky připlatí každý, tedy i zákazník, který ho nechce. Nemožnost volby považuje mnoho řidičů za absurdní.
Primárním cílem tohoto systému je samozřejmě snížení emisí ve městech, ale také úspora paliva. Obojí zmiňované je však přinejmenším diskutabilní. Pokud váš jízdní styl nejde se start-stop dohromady, spotřeba se vám může naopak zvýšit. Činnost tohoto systému může mít vliv na životnost akumulátoru, alternátoru, startéru a možná i samotného motoru, který desítky startů denně nemusí ocenit.
Nabízíme možnost deaktivace systému start-stop u vybraných typů vozidel.
Po deaktivaci start-stop systému se motor po zastavení vozidla již nebude automaticky vypínat. Tato úprava zajistí, že se startér a autobaterie již nebudou tolik opotřebovávat. Po zastavení vozidla se na palubní desce pouze ukáže přeškrtnutá kontrolka start-stop systému. Po opětovném rozjetí kontrolka zhasne.
Softwarovou úpravu systému lze kdykoliv vrátit do původního stavu a funkci start-stop systém opět aktivovat.
Nevýhody start-stop systému:
- kratší životnost startéru (rychlejší opotřebení z častého startování v provozu)
- kratší životnost autobaterie (rychlejší opotřebení z větší zátěže při opakovaných startech)
- kratší životnost alternátoru (větší zátěž častějším dobíjením)
- větší zátěž na turbodmychadlo (rychlejší opotřebení způsobené nemožností dochlazování)
Současné motory, které jsou projektované pro provoz bez start-stop systému, by měly za svou životnost zvládnout cca 50 tisíc startů. Se start-stop systémem tento počet roste až na několik set tisíc startů.
Z výše uvedeného vyplývá, že stávajícím motorům bude z dlouhodobějšího hlediska start-stop systém pravděpodobně na škodu a bude docházet ke zkracování životnosti způsobené rychlejším opotřebením.